Barnmat!

När jag och Marika var på storheden här om dagen hittade vi burkar som var 0,3l stor, alltså helt perfekta om man ska frysa in barnmat! Så jag köpte 10st och innan detta hittade jag nå brukar på DollarStore som var 0,33l stora. Dock råkade jag använda dessa till annat...

Hur som haver fick vi en välbehövlig grej av mor och far igår. En jättefin stavmixer med diverse tillbehör.
TACK TACK!

Så nu kan jag göra egen barnmat till Casper, något som jag tänkt länge men aldrig blivit av.
Jag tycker det finns så dåligt med barnmat kring 5 mån åldern. Det är ju nämligen då man ska börja introducera fisk och kött i deras kost. Så därför väljer jag att göra egen. Dessutom är det lätt och kul!

Idag blev jag rastlös så jag tog mig en promenad till konsum och handlade lite ingredieser och började laga lite...
Det slutade med 4 olika sorter.

Äppelmos (Innehåller havregryn, kanel, svenska äpplen)
Blev faktiskt jätte gott! Nästa gång tänkte jag blanda ner lite banan också för att det inte ska bli lika surt.

Drottningkräm (Kräm med blåbar och hallon)
Detta kommer nog bli en riktig höjdare!

Fisk med potatis och ärtor (Alaskan pollok, potatis, gröna ärtor, rapsolja)
Denna blev ju så klart grön och det såg ju lite roligt ut!

Kyckling med ris och majssås (Kyckling,majs,ersättning, ris, rapsolja, vitpeppar)
Denna blev riktigt god!

Så nu hoppas detta ska duga för lilleman!
Dock får han inte smaka de här rätterna förren han fyller 5 mån


Här åker 3 av sorterna in i frysen!

Är det någon annan som lagar egen barnmat? Någon som har något bra recept?
Vad är ert barns favorit rätt?


Malin - I matlagningsbranschen!


Kommentarer
Postat av: Jenny Lundström

köttfärssås och spagetti fungerade bra till Oskar. de är ju så lätt att mixa när de är köttfärs. prova att blanda i morötter, de tyckte han om iallfall :)

Han älskade fisk, blandade dock inte i ärtor eftersom färgen blir så tråkig :)

Vad är de för fel på den gamla bilbarnstolen föresten?

Ha det bra!

2010-09-03 @ 20:53:53
Postat av: Malin

Åh, det ska jag prova jenny :)

När började du mixa mat åt han från det ni själva åt fast bara tog bort salt och kryddor?

Hur åt Oskar när han var ett halvår? Tänkte antalet måltider? Vad du gav när?

Han sitter så konstigt i bilbarnstolen plus att den börjar bli lite racklig :O

2010-09-06 @ 11:44:27
URL: http://livetarsummanavdinaval.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0