Caspers dop och lite doptips till er andra!

Jag vet att jag lovade en mer utförligare inlägg om Caspers dop.
Det är många som har frågat om hur vi gjorde, så varsågod här kommer lite tips!

Jag gjorde inbjudningskorten själv. Det blev mycket klipp och klistra med det var de värt. 42 st kort gjordes och över 70st bjöds in. Det var bara 6st som táckade nej!!

Vi hade vårt dop i Nederluleå kyrka med en präst som heter Daniel som var en nyvigd präst.
Rykterna säger att det var hans första dop och bara det är ju lite häftigt :) Han kommer nog alltid komma ihåg det. Hur som helst gjorde han ett riktigt bra jobb tycker vi! TACK DANIEL!

Några veckor innan var han hem till oss för ett hembesök. Då bestämde vi psalmer, solosång, texter m.m. (eller jag berättade hur jag ville ha det eftersom jag hade en ganska klar bild i huvudet redan)
Eftersom han ville att faddrarna skulle vara delaktiga i dopet fick de var sin uppgift.

Petters kusin Sofia stod och välkomnade alla till kyrkan och samtidigt delade ut ett dopprogram som jag hade gjort. Många väljer att ha faddrarna som välkomnar men jag tyckte det var bättre med Sofia. Dels för att man ska hinna snacka ihop sig med prästen och sen för att mina faddrar hjälpte oss att göra Casper iordning.

Här måste jag då göra ett inlägg och berätta vilka faddrar vi valt och varför innan jag fortsätter.
Elin och Emma var mitt självklara val när jag fick veta att jag väntade barn. Det här är helt enkelt bra förebilder, några som jag vet tycker om barn, inte rätt för att hjälpa till, de är personer som står mig nära och därför lätt att be dessa om hjälp och jag visste helt enkelt att de skulle vara engagerade i hans liv. Dessutom är det tjejer som har nära till ett skratt och jag vill att Casper sa få mycket glädje i livet! Ett plus är ju också att de har känt Petter nästan hela livet!

Petters självklara val var hans storebror Christoffer som alltid har varit en förebild för han i livet och han har sett upp till. Dessutom en person som också har nära till skratt och alltid har ett skämt på lager. Någon som vi visste också skulle vara enormt intresserad av Caspers liv och ställa upp för honom.
Dessa tre är alltså personer som har stor betydelse i våra liv och som vi vill att Casper ska få ha i sitt!

Vi valde att ha en enkel men ändå lite speciell dopgudstjänst. Jag tycker inte man behöver ha för mycket för det blir bara överdrivet. Som vi säger i Sverige: Lagom är absolut bäst! Vi valde psalmerna: Du vet väl om att du är värdefull och Tryggare kan ingen vara. Väldigt fina psalmer som många känner igen och kan = Man sjunger med i kyrkan vilken ger lite stämning.

Sen läste jag en Tackbön, Christoffer läste evangeliet om jesus och barnen, Emma hällde vatten i dopfunten och sen sjöng en jätte duktig tjej som heter Mathilda. Hon sjöng låten Det vackraste. En låt som kanske mest förknippas med bröllop men jag tycker det är så vacker. Plus att den stämmer så bra in vad jag känner för Casper. Vilken röst hon hade, jag grät och rös samtidigt. Inget mes här inte! STORT TACK TILL MATHILDA SOM STÄLLDE UPP!

Efter dopet åkte vi till Måttsunds medborgarhus där jag hade dukat i limegrönt dagen innan.
Servetterna med tryck betställde jag från kortdesign.se, snabb och bra leverans, kanon bra service!
Dukar, ljus, blommor m.m kommer från flera olika affärer här i stan. Dessutom gjorde jag en bordspratare med "Mina namn" (förklarade vad namnen betyder och varför han fått dem) och "Mina gäster" (namn på gästerna och vilka de var) Något som många tyckte var en rolig grej.

Vi bjöd på lunchbuffe som Elin och Emma hade lagat.
(Inte för att de är våra faddrar utan för att de läser till kock i Grythyttan) På buffen fanns det pastasallad, potatissallad, kycklingspett, marinerad fläskfile, varmrökt lax, grönsallad, bröd, paj m.m Sen fanns det jorgubbspaj och kladdkaka. Jag tycker det var ganska bra att bjuda på lunch eftersom man är ganska hungrig den tiden på helgen och inte sugen på sött. Många dop vi har varit på har det varit smörgåstårta innan och det är ju också ett bra alternativ och lättare alternativ :) Vi tackar Elin och Emma för den goda maten, Elina och Sara för den superba hjälpen!

Sen blev det presentöppning och vi fick MÅNGA fina presenter.
Vi fick inte ens in alla presenter i en bil efteråt :P Vi bugar och bockar för alla fina presenter! Av mig och Petter fick Casper ett collage med massor med bilder på han, familjen, ultraljudsbilden, magen m.m. Dessutom fanns dikten Älskade barn med.

Sen fick alla faddrarna en tavla med dikten "Ett gudbarn" och ett kort på Casper som tack för att de ställer upp!

Jag tyckte vårt dop blev jättefint! Men det tycker väl alla föräldrar om sitt barns dop...

Tillsist vill jag bara tacka alla som var med och gjorde Caspers dop till ett fin dag.
Det betyder mycket för oss!

Malin -
Bättre sent än aldrig...

Bilderna kommer i nästa inlägg...








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0